РАХЫМЖАНСЫЗ ЖҮЗ КҮН

РАХЫМЖАНСЫЗ ЖҮЗ КҮН

                                                     «РАХЫМЖАНСЫЗ ЖҮЗ КҮН»

Қазақтың аяулы ұлы, қарымды қаламгері Рахымжан Отарбаевтың фәниден бақиға аттанғанына бүгін 100 күн толды. Рахымжан аға өзінің күнделігінде «Біреу қазалы болса, «Сұм ажал» деп сөйлейтіндер көбейіп кетті. Әрине, жас па, жасамыс па, өлімнің жолы ауыр. Алланың әміріне адам болып қарсы тұра алмайсыз. Лаж жоқ. Десе де, өлім – Жаратқанның бұйрығы. Демек, Алланың ақжолы. «Сұм ажал» деп біз сол бұйрыққа қарсы келіп, кермал сөз айтып жүрген жоқпыз ба? Ойланайық…» депті Рақаң. Шынында, Алланың әміріне шара бар ма? Біздің қолдан келері – қос қолымызды жайып, Жаратқаннан ағамыздың ақыреттік өмірінің нұрлы болуын тілеп, дұға қылу, тірліктегі тындырған жақсы істерін айтып, жиі еске түсіріп отыру ғана. Рахымжан Отарбаевтың ұл-қыздары Ермерей мен Қарагөзден әкелері туралы сұрадық.

Ермерей Отарбаев, жазушының ұлы: 

– Рахымжан аға «Біреуге жақпасам, мінімнен емес, мінезімнен жақпадым» деуші еді. Мінездеріңде ұқсастық бар ма?
– Әкеммен мінезімізде ұқсасты­ғы­мыз бар. «Жас кезімде мен де сен секілді бол­дым» деп маған жиі айтатын.
– Әкең бір сұхбатында «Ұлым Ер­ме­рейге арнап күнделік жүргіздім. Өзім жақ­с­ылық көрген ағаларымның тізімін жаз­дым. Мен дүниеден өтсем де, сол аға­ларымның ұрпағының қолына су құйып жүр дедім. Солардың ұрпағының алдын торғай адым кесіп өтпе дедім. Әкең үшін жа­сағаның сол болсын деп жаздым» деген еді. Әкеге жақсылығы жұққан сол ағалар туралы айтып берші…
– Отбасымыздың басынан көптеген қиын кезеңдер өтті. Сол кезеңдерде әке­ме, отбасымызға көмектескен аға­лары­мыз аз емес. Материалдық, рухани жа­ғынан қолдау көрсетті. Басыңа іс түс­кен кезде үйге келіп, шәй ішіп, әң­гімесін айтып кеткеннің өзі – үлкен кө­мек, үлкен қолдау. Олар – Жұмекен Нә­жімеденов, Оралхан Бөкей, Фариза Оңғарсынова, Әбіш Кекілбаев, Мұхтар Ша­ханов, Мұқадес Есламғалиев… Әке ама­наты есімде, әрине. Моңғолиядан Сұра­ған ағам, Германиядан Сүлеймен ағам, Тараздан Несіпбек ағам, өзімнің Нұр­берген, Меңдеш ағаларым, Аста­надан Бауыржан, Ермек ағаларым, мәс­кеулік ағаларым күн сайын ха­бар­ласып, жан-жақты қолдап жатқандарын қат­ты бағалаймын. Абат, Ибрагим, Асхат, Берік ағаларымыз да жанымызда. Әкем­нің жоқтығын білдірмеуге барын­ша тырысып жатқандарын сеземін.
– Әкеңнің шын достары, жанашыр іні­лерімен араласып тұрасың ба?
– Достары да, інілері де көп еді. Әкем­нің дүниеден өткені кеше ғана ғой, әлі сенбеймін. Қайтып келетін сияқты.
– Әкең туған топыраққа жиі барасың ба? Барғанда не алып қайтасың?
– Өкінішке қарай, жиі бармаймын. Бар­сам да, атам мен әжемнің, Райса апам мен Бекежан ағамның басына ба­ра­мын. Басқа баратын адамым жоқ.
– Рахымжан ағаның біраз жоспары бар еді. Аяқталмаған шығармалары, ба­сыл­маған кітаптары… Әсіресе, шет тіл­дерінде шыққалы жатқан жинақтары… Олардың ендігі тағдыры қалай болады?
– Алла қаласа әлі де шығады. Шіл­деде Германияда әкемнің неміс тілінде әңгімелер жинағы жарық көреді. Біраз жоспарымыз бар.
– Көзі тірісінде өз атындағы проза бай­қауын жариялап еді. Рахымжан Отар­баев атындағы сол байқауды жалғастыру ойда бар ма?
– Әкем ол жоспарын айтып кеткен. Ол әкемнің арманы еді. Қаражатқа бай­ланысты дүние болып тұр.
– Кейінгі кезде бүкіл өмірін театрға арнады. Тұлғаларды тірілтті, театрдың ты­нысын ашты. Театрға жиі барасың ба? Әкеңнің қай спектаклі өзіңе ұнайды?
– Театрға жиі барамын. Әкемнің бар­лық спектаклі ұнайды, әрқай­сы­сы­ның айтар идеясы әртүрлі. Ойлы адамға ой салады.
– Сені «өлең жазады» деуші еді. Неге жарыққа шығармайсың?
– Ол рас, ондай өнерім бар. Әкем Хе­мингуэйдің сөзін жиі айтатын: «Жақ­сы жазушы болу үшін, үлкен талант пен қоса бақытсыз балалық шақ керек» деп. Ал әкем мен анам маған бақытты ба­ла­лық шақ сыйлады. Мүмкін содан кейін де тоқ­тап қалған шығар.
– Рахымжан Отарбаевтан қазаққа мол мұра қалды. Саған әкеңнен қандай мұра қалды?
– Әкем материалдық байлықты бай­лық деп есептемеген. Алдына қи­на­лып келген адамдарға тұтас жалақысын берген кездері де болған. Рухани байлық пен адами құндылықтарды бойыма сіңіріп кетті. Қазақта «Жақсы әке жа­ман балаға қырық жыл азық» деген сөз бар. Жаман емес шығармын, бірақ әкем­нің аты, елге жасаған жақсылығы ал­дымнан шығары сөзсіз.

Қаракөз Отарбаева, жазушының қызы: 

– «Адамның бір қызығы фото деген» деп жа­зыпты әкең. Бірге түскен фотоларың көп пе? Оларды көріп отырған кезде есіңе не тү­седі?
– Әкеммен бірге түскен суретім өте көп. Ресми кездесулерде, отбасымен бірге түс­кен суреттеріміз бар. Жеке архивімде де әкем екеуміздің бірге түскен сурет­тері­міз бар, оларды жариялай бергім келмейді. Суреттерге қарап отырып, әкемнің жа­нында бол­ған сәттерім еске түседі. Сапар­лар­ға жиі шығатын, ал сурет­тер­де менің жа­ным­да. Әкемнің менің үйде аз болаты­ным­ды ай­тып, әзілдегені әлі есім­де. Бірде жұ­­мыс­­тан келгеннен кейін әкем екеуміз залдағы ди­ванға жақсылап жай­ғастық, ол өзінің соңғы жарияланған дү­ниелерін көр­сетті. Менің неге жазбай жүр­генімді сұра­ды. Шы­ным­ды айтсам, қазір әкеммен бірге түскен сурет­терді көру жүрегіме салмақ салады, қа­сым­да болғанын қатты қалаймын. Амал қан­ша?
Әкем мен үшін нағыз әке еді. Жазушы, Ұлт­тық кітапхананың директоры, театр бас­шысы емес, мен үшін тек әке болды. Әкем­нің қызымын. Алайда бәрі мені жазу­шы Отарбаевтың қызы деп қабылдайды. Жазу­шының қызы болу да бір мақтаныш екен.
– Әкең бір сұхбатында «Қызым Қаракөз түбі қаламымды ұстап қалар деген үміттемін» депті. Әке үмітін жалғағың келе ме?
– Оқушы кезімде жазуға аңсарым ауып тұра­тын. Қағазға тарих қалдырғым келетін. Адам­дарға махаббат оқиғаларын баяндап қа­на емес, олардың терең түпкірдегі шынайы сезімін жеткізгім келетін. Әдемі өмірдің ар жағында қалып қойған адамдардың, ізім-ғайым жоғалған адамдардың не ойлайтыны мазалайтын. Алайда жазудың өз ережесі бар екен. Жақсы жазушы болу үшін үнемі ауыр жүкті арқаға өңгеріп алу керек екен. Ауыр ой­лардың құрсауында қалып, қайғы-қасі­рет­тің уын ішу қажет. Уақыт өте келе осы­ны түсіндім де, әдеби әлемде, әңгімелер мен олардың кейіпкерлерінің әлемінде өмір сүру­ге дайын емес екенімді түсіндім. Менің шы­найы өмір сүргім келеді. Егер әкемнің сал­ған ізін жалғар болсам, кемі отыз-қырық­тарға келгенімде қолға алатын шығармын. Себебі, ол кезде ақыл тоқтатып, әр нәрсеге сал­мақты оймен қарайтын секілдімін.
– Саған жазған дүниелерін көрсетуші ме еді?
– Әкем менің қолға қалам алғанымды қат­ты қалады. Кейде дастарқан басына отыр­ғанда: «Қызым, жазып жүрсің бе? Қа­шан маған көрсетесің?» деп сұрап қалатын, сон­дай салиқалы түрде ақыл-кеңесін айта­тын. Менің аяулы әкешім. Әкем маған өзінің жаз­ған-сызғандарын сондай мақтанышпен көрсететін еді.
– Әлеуметтік желіде жарияланған әкең ту­ралы естелігіңді оқып, біраз жұрт көзіне жас алды. Сол жерде айтқың келіп, айтпай кеткен бір дүниені байқап қалдым. Әкең екеуіңнің ұқ­сас қасиеттерің қандай?
– Ұқсастықтарымыз дейсіз бе? Екеуміз де үндемей, ойға беріліп отырамыз. Түнде бі­рін­ші қабатқа бір уақытта түсіп қалатын кезі­міз болды. Сондайда әкем: «Қызым, неге ұйық­тамай жүрсің» дейтін. «Қазір жатамын, өзіңіз де демалсаңызшы» дейтінмін. Осын­дай сәттер түнде бір емес, бірнеше рет қай­та­ланды. Әкемнің ойлылығы жұққан секілді. Бас­қа да қасиеттері жасым ұлғайған сайын бәл­кім, байқалып қалатын шығар.
– «Рахымжан Отарбаевтың қызымын» деп қай жерде айттың?
– Әкем еш жерде қызметін, атағын алға сал­ған емес. Мен де сөйттім. Мен үшін каби­нет­­тер­дің есігін қағып «Рақымжан Отарбаев­тың қызы едім» деу – ұят нәрсе. Егер әкем­­нің атын пайдалансам, мектепті алтын меда­ль­­мен, университетті қызыл диплом­мен біті­ріп, жақсы бір қызметтің шетін ұстаған бо­лар едім. Бірақ олай жасаған емеспін. Менің мін­детім – әкем секілді, әкем ұялмайтындай іс жасау.
– Әкең туралы жазбаңнан көп дүниеге қа­нық болдық. Анаң қандай адам?
– Менің анам – қазақ әйелінің нағыз эта­лоны. Әкеме тұрмысқа шығарда, ол кісі­нің қаржыға қызықпайтын, таза шығар­ма­шылық адамы болатынын түсінді. Соны біле отырып, отбасын құрып, жаңа өмірдің есігін бірге ашты. Әкемнің өмірде тарыққан қиын сәттерінде, шығармашылық өрлеулері мен құлауларында, адамдардың арқадан пышақ сұққан кездерінің бәрінде де қасында анам бол­ды, қолдады, дем берді. Әкем үнемі анам­ның өзін құтқарғанын, онсыз ештеңеге де қол жеткізе алмайтынын үнемі есіне салып отыр­ды.

Дайындаған 
Серікбол ХАСАН

 

 

"Айқын" газеті 2 МАУСЫМ 2018 ЖЫЛ